suomeksipå svenskain english

Perjantaina kauniissa, auringonpaisteisessa säässä käänsimme auton keulan kohti Nauvoa. Paraisten ja Nauvon välisellä lossilla huomasimme muutaman muun autokunnan, joiden arvelimme aivan oikein olevan majakkaseuralaisia matkalla kohti Pärnäisten satamaa.

Saavuttuamme perille, Katja odotti meitä Eivorin, tuon Viking Linen väreissä olevan yhteysaluksen, sisäänkäyntirampin vieressä osallistujaluettelo kädessään. Ilmoitimme itsemme saapuneiksi, Katja veti nimemme listasta yli ja kertoi, että klo 19 pidettäisiin infotilaisuus laivan kahvilassa. Jätimme suurimmat matkatavarat autokannen rullakoihin ja siirryimme kannelle odottamaan laivan lähtöä.

Sää suosi majakkaseuralaisia: Eivorin kannella viihtyi suuri määrä ihmisiä kiikaroiden ja valokuvaten. Luonto tarjoili parastaan: auringonpaistetta, runsaasti lintuja, upeita maisemia ja viimein myös aurinko painui mailleen komeassa väriloistossa.

Saavuimme Utöhön klo 23 jälkeen –pimeys oli jo laskeutunut ja majakan valon välke tervehti meitä Eivorin lipuessa laituriin. Maissa meitä odotti Hanna Kovanen mönkijän ja peräkärryn kanssa. Jako majapaikkoihin tapahtui satamassa ja lähdimme kävelemään kohti majapaikkojen vuoteita – takana oli pitkä matka ja uni maistuisi makealta.

Lauantaiaamu valkeni kauniissa auringonpaisteessa. Aamukahvilla totesimme, että aamuvirkuimmat retkeläiset olivat olleet liikkeellä jo auringon noustessa: retken Facebook-ryhmään oli laitettu jo toinen toistaan kauniimpia maisemakuvia Utöstä. Itse kapusin aamupalan jälkeen luotsirakennuksen juurelle kiikaroimaan lintuja –siellä oli muutama muu majakkaseuralainen sekä pari lintuharrastajaa. Lintuja oli liikkeellä hieman vaatimattomasti, mutta joitakin kivoja havaintoja tuli tehtyä.

Koko retkiseurue kokoontui kaupan edustalla hieman ennen sen aukeamista. Sovittiin saarikierrokselle lähdöstä, sekä loppupäivän ohjelmasta. Kaupassakäynnin jälkeen porukka hajaantui, kuka Peran vetämälle saarikierrokselle ja kuka omille teilleen.
Kiertelimme saarta varsinaisessa turistikelissä: vaikka lämpötila olikin vain noin viidessä asteessa, mutta auringon porottaessa pilvettömältä taivaalta niin sää tuntui paljon lämpimämmältä.

Iltapäivällä pääsimme nauttimaan Jorma Tenovuon kuvaesityksestä. Jorma kertoi laajasti miksi Utö on hyvä paikka lintujen tarkkailuun sekä valokuvaamiseen. Jormalla oli jälleen kerran häikäiseviä kuvia näytettävänään, ei pelkästään linnuista vaan myös Utön henkeäsalpaavista maisemista.

Illansuussa keräännyimme kaikki majakan juurelle, josta Hanna vei meidät sisälle majakkaan. Hanna kertoi laajasti ja polveilevasti majakan sekä saaren historiasta. Välikerroksen kautta siirryimme Suomen ainoaan majakkakirkkoon ja sieltä vielä majakan linssiosaan, josta avautuivat upeat näköalat saareen sekä kauas merelle.

Majakkakierroksen jälkeen siirryimme takaisin välikerrokseen, jossa Hanna tarjoili herkullisen aterian. Katselimme dokumenttielokuvan, jonka jälkeen Hanna kertoi meille kiehtovia tarinoita saaren historiasta –ihanaa kuunnella suoraan alenevassa polvessa olevan saarelaisen tarinoita sellaisena kuin ne ovat hänelle itselleen aikoinaan kerrottu. Iltaohjelman jälkeen vetäydyimme majapaikkoihin, raikas meri-ilma piti huolen, ettei unen päästä ollut vaikea saada kiinni.

Sunnuntaina valkeni pilvipoutaisena ja viimeisenä yhteisenä ohjelmanumerona oli käynti saaren kotiseutumuseossa. Pieni talo oli täynnä kiehtovia esineitä, valokuvia sekä tarinoita entisajan saaristolaiselämästä. Ennen kuin huomasimmekaan, oli aika viedä tavarat Eivoriin ja kotimatka pääsisi alkamaan.

Paluumatka sujui kommelluksitta, puuttomat luodot muuttuivat hiljalleen metsäisemmiksi ja lopulta rantauduimme Pärnäisiin. Paraisten lautalle pääsi helposti, vaikka olikin sunnuntai –kesämökkiläiset eivät olleet sankoin joukoin palaamassa mantereelle.