suomeksipå svenskain english
 

Varhain perjantaiaamuna 27.heinäkuuta kokoonnuimme Hampurin lentoasemalle lähteäksemme valloittamaan Saksan ja Puolan majakoita.Jo kymmeneltä pääsimme matkaan kohti rannikkoa.



Bulkin majakka

Kielin läheltä löysimme ensimmäisen majakan,Bulkin (rak.1865). Majakan tornista avautui hieno Itämerimaisema. Kahvitauon jälkeen matka jatkui
Friedrichsortin majakoille,joista ensimmäinen oli keskellä kaupunkia mutta olikin vanhan v.1866 rakennetun majakan huippuosa, ja toinen v.1971 rakennettu vihreä-valkoinen rautamajakka oli pitkällä hiekkarannalla.


Holtenau-Nordin majakka

Jälkimmäisen näimme uudestaan kauempaa merenlahden vastarannalta Laboesta,mutte ennen sitä käväisemme vielä katsomassa Kielin kanavan itäpäässä olevaa kaunista Holtenau Nordin (rak.1895) majakkaa.



Laboen torni, suunta Kieliin

Noin tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme helteisessä säässä Laboeen,jossa oli saksalaisille merimiehille rakennettu korkea muistomerkki,jonka huipulle pääsi kiipeämään. Näkymä tornista 85 metrin korkeudesta oli huikean kaunis, Itämeri iltapäivävalossa, alhaalla avautui kilometrien pituinen hiekkaranta lomailijoineen, muistomerkkirakennuksen lähellä oli myös saksalainen sukellusvene, jonne pääsi käymään.



Saavumme Lyypekkiin

Ensimmäisen päivän kierros oli "kotimatkaa" vaille valmis, lähdimme ajamaan kohti Lyypekkiä, jonne saavuimme iltamyöhällä ja majoituimme vanhan kaupungin kapealla kadulla olevaan hostelliin. Yöllä ukkosti.

Lauantaina 28.7. lähdimme heti aamulla Lyypekistä koilliseen kohti rannikkoa. Ensin saavuimme Heiligenhafenin majakalle (rak.1938), jolla opimme,että Saksassa majakat voivat olla myös yksityisten ihmisten pihoilla.

Matka jatkui kohti Fehrmanin saarta ja ensin sen länsipäässä olevaa Fluggen majakkaa (rak1916). Majakka näkyi jo kauas ajaessamme peltojen keskellä kulkevia pikkuteitä kohti merenrantaa. Majakalla yllätti rankkasade,mutta sateen jälkeen jatkoimme saarikierrosta Westermarkelsdorfin (rak.1881), Marienleuchten (rak.1832) ja Staberhukin (rak.1904) majakoille ja takaisin mantereelle Dahmeshövedin majakalle (rak.1880,majakan vierellä on 1939 rakennettu natsien vartiotorni).

Olimme jo paluumatkalla Lyypekkiin mutta vielä kävimme Pelzerhakenin majakalla (rak.1937,alunperin majakka rakennettu 1842), joka oli tämäkin yksityisalueella, mutta läheiselle hienolle hiekkarannalle pääsi kävelemään. Kotimatkalla saimme kokea myös Travemunden illan, vanhan majakan (rak.1539!) pyöreä torni löytyi helposti rantakadun varrelta,ja uudempi aallonmurtajan päässä oleva pienempi majakka oli kävelymatkan päässä edellisestä. Kävelimme sinne rantajuhlaa viettävän ihmispaljouden keskellä. Palasimme Lyypekkiin hienon kierroksen jälkeen.


Bukin majakka pellon keskellä

Sunnuntaina 29.7. lähdimme Lyypekistä kohti Rugenin saarta. Ajokilometrejä oli edessä melkoisesti ja matkalla muutama majakkakin. Puolen päivän aikaan saavuimme Bukin majakalle (rak1878) joka sijaitsi noin kilometrin päässä rannasta keskellä peltoa. Majakkaan kiipeämisen jälkeen jäimme kahville ja teelle kahvilaan, jossa oli tarjolla jos jonkinlaista kakkua! Lepotauon jälkeen jatkoimme matkaa Warnemundeen ,joka on Rostockin satamakaupunki. Majakka (rak.1898) oli hieno pyöreä kivitorni aivan Warnow-joen rannalla kaupungin keskellä.



Warnemunde

Lähtiessämme jatkamaan matkaa ylitimmekin joen lautalla, ja matka jatkui rannikkoa myötäilevää tietä koilliseen. Välillä ajoimme lehtipuumetsien keskellä vihreydessä. Oli jo ilta kun saavuimme luonnonsuojelualueelle, jolla olisi ollut Dasser Ortin majakka. Kun löysimme opaskartan, totesimme että kävelymatka majakalle on liian pitkä, ja lähdimme kohti Rugenin saarta ja Proraa, jonne saavuimme iltakymmenen maissa.



Arkonan kaksi majakkaa


Näkymä Arkonan majakasta

Maanantaina 30.7 vietimmekin aamupäivän rannalla, lepäillen ja uiden. Vasta iltapäivällä lähdimme Rugenin pohjoiskärkeen Arkonaan. Sinne on rakennettu ensimmäinen majakka jo 1828, ja uudempi ja korkeampi 1902. Kumpaankin pääsi tutustumaan sisälle, vanhassa majakassa on merenkulkumuseo. Kun olimme kiivenneet uudempaan majakkaan, tuli ukkoskuuro. Sitä oli hienoa katsella ylhäältä majakan tornista.



Jasmundin luonnonpuisto, portaat alas rantaan

Paluumatkalla ennen Sassnitzin kaupunkia tulimme Jasmundin luonnonsuojelualueelle, josta arvelimme pääsevämme katsomaan kalkkikivikallioita. Pyökkimetsään johtavalta polulta lähti 412 askelman mutkittelevat portaat merenrantaan, josta kalliot näkyivät alhaaltapäin. Vaikka takaisin ylös portaita oli uuvuttavaa kävellä, tämä retki kannatti tehdä. Maisema oli niin upea ...

Sassnitzissa taas satoi rankasti, mutta hetkessä pilvet väistyivät ja ilta oli mitä kaunein! Kävelimme aallonmurtajan päässä olevan vihreävalkoisen v.1904 rakennetun rautamajakan luo auringinlaskun aikaan.


Ryhmäkuva Swinoujscien majakassa

Tiistai 31.7. oli jälleen matkapäivä, lähdimme aamulla Rugeniltä. Griesfwaldissa vielä Saksan puolella jätimme autot vuokraamoon, ja jatkoimme bussilla kohti Puolaa. Rajanylitys sujui ongelmitta ja pian olimmekin Swinioujsciessa, josta saimme autot Puolan osuudelle. Lähdimme heti päivän ensimmäiselle majakalle, joka olikin vain lyhyen ajomatkan päässä samassa kaupungissa merenrannalla. Swinioujscien majakka oli matkan korkeimpia majakoita,pyöreä tiilitorni, rakennettu 1857.



Kolme kertaa sama majakka pienoismajakkamaassa


Kolobrzegin majakka

Seuraavana vuorossa oli Niechorzen majakka (rak.1866) joka tuntui olevan keskellä huvipuistoa. Majakan lähellä oli myös kerrassaan mainio miniatyyrimajakkamaa, jossa oli pienoiskoossa Puolan majakat valtavalla rannikon kartalla. Ilta oli jo saapunut, mutta kävimme vielä Kolobrzegin majakassa(1948) ja Gaskin majakkaa (1878) katsomassa, sitten kohti Koszalinia,jossa yövyimme.



Utskan majakka


Utskan majakan kaunis portaikko

Keskiviikko 1.8. Lähdimme heti aamulla takaisin rannikolle. Darlowon majakka ei ollut vielä auennut, ja jatkoimme matkaa suoraa eteenpäin Jaroslawiecin majakalle (1838) sekä Ustkaan, jonka majakka on rakennettu 1892 ja on ainoa, joka on säilynyt vahingoittumatta toisesta maailmansodasta. Ajoimme edelleen pitkin rannikkoa kiemurtelevia ja välillä tosi kapeita teitä Czolpinon majakalle (1875) joka oli myös luonnonsujelualueen keskellä, noin kilometrin kävelymatkan päässä havumetsäalueen keskellä. Metsävyöhykkeen takana avautui meri ja puiden keskellä oli puuttomia hiekkadyynejä. Illalla saavuimme Gdanskiin ja kävimme katsomassa vanhan kaupungin iltaelämää.


Rosewien Itäinen majakka


Rosewien Läntinen majakka

Torstaina 2.8. oli suunnitelmissa lähteä Hel-niemelle pohjoisen suuntaan. Osa meistä lähti sinne lautalla (2 tunnin matka) ja osa autolla. Iltapäivällä kohtasimme Helissä, ja autolla tulleet palasivat Gdanskiin lautalla, ja lautalla tulleet saivat tehdä kierroksen pitkän kapean niemen keskellä olevan Jastarnian majakan sekä mantereen puolella olevien Rosewien majakoiden kautta. Rosewiessa oli kaksi majakkaa noin 200 metrin etäisyydellä toisistaan. Itäinen on rakennettu 1822, mutta sitä on kahdesti korotettu, joten oli aika erikoinen. Läntinen, rakennettu 1878, oli perinteinen tiilitorni.



Sopot illalla

Matkalla Gdanskiin kävimme vielä Sopotissa. Majakalle (rak. 1904,valo 1957), joka oli aivan hiekkarannan tuntumassa, tulimme vasta kun aurinko oli jo laskenut. Sinne oli hienoa lopettaa päivän kierros, ja virittäytyä jo seuraavan päivän kotimatkaan.



Gdanskin majakka lautalta

Perjantai 3.8 oli osalle meistä kotimatkapäivä, osa jäi vielä Gdanskiin. Me jotka lähdimme laivalla Gdyniasta Helsinkiin, saimme nähdä vielä kerran Helin majakan. Kun laiva oli ohittanut sen, oli edessä vain aavaa merta.Laivamatka oli rauhallinen ja leppoisa. Illalla saimme nähdä kauniin auringonlaskun. Aamulla olimmekin jo Helsingissä. Näin hieno ja paljon hyviä muistoja antanut matkamme oli päättynyt onnellisesti kotimaahan.


Teksti ja kuvat: Paula Mattila